TUTORING W SP3
Od marca 2025 będziemy jedyną szkołą w Tychach wdrażającą metodę tutoringu!
Ponadto w styczniu 2025 jako jedna z 19 szkół w Polsce zakwalifikowaliśmy się do projektu wdrażającego tutoring w naszej szkole - realizowany przez Instytut Tutoringu Szkolnego. Do końca grudnia tego roku zaplanowane zostały 164 godziny dydaktyczne szkoleń dla 18 nauczycieli oraz superwizje indywidualne oraz grupowe. Nauczyciele po zakończeniu szkoleń uzyskają certyfikat tutora I stopnia. A samą metodę zaczną już wdrażać pod okiem specjalistów z Instytutu Tutoringu Szkolnego od pierwszych szkoleniach.
Czym jest sam tutoring w dwóch zdaniach? To cykliczne indywidualne spotkania tutora z podopiecznym. Tutor towarzyszy młodemu człowiekowi w rozpoznawaniu jego mocnych stron, pomaga wyznaczać cele i dążyć do ich realizacji, pomaga budować samoświadomość. Realnie wpływa na jego rozwój.
Zaznaczamy, że łącznie w szkole będzie pracowało 21 tutorów – 18 osób po ukończeniu projektu, ponadto dyrektorka naszej szkoły od 2011 roku posiada doświadczenie w pracy z młodzieżą metodą tutoringu szkolnego, a trzech nauczycieli zakończy w marcu 2025 swoje kursy.
Tutoring szkolny w pigułce
- Tutoring szkolny to efektywne wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej nauczycieli.
- Tutor – indywidualny opiekun ucznia, poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron.
- Relacja tutorska staje się bazą rozwoju dla ucznia i nauczyciela. Uczeń ma kontakt z „mądrym dorosłym”, nauczyciel czuje się w tej relacji spełniony i może uniknąć wypalenia zawodowego.
Metoda tutoringu szkolnego stosowana jest od 1995 roku w szkołach „ALA” Autorskich Liceach Artystycznych i Akademickich, a od 2008 roku rozwijana jest w kilkuset szkołach publicznych i niepublicznych w Polsce.
Tutoring jest dla szkoły:
- efektywnym wsparciem w pracy dydaktycznej i wychowawczo - opiekuńczej,
- uzupełnieniem lub zastąpieniem dotychczasowego modelu wychowawstwa klasowego,
- szansą na stworzenia przyjaznego środowiska oraz zbudowania indywidualnej relacji między opiekunem – tutorem, a jego wychowankiem,
- okazją do wprowadzenia w szkole innowacyjnego i nowoczesnego modelu pracy pedagogicznej, który wzmacnia diagnostyczno – profilaktyczną funkcję procesu wychowawczo – opiekuńczego,
- sposobem na włączenie rodziców (pierwszych i najważniejszych wychowawców i nauczycieli swoich dzieci) do procesu pedagogicznego,
- okazją do doskonalenia atmosfery w szkole,
- szansą na zmniejszenie zachowań ryzykownych wśród uczniów oraz na zwiększenie frekwencji uczniów,
- okazją do uświadomienia pracownikom niepedagogicznym szkoły, że oni również wspierają proces wychowawczy.
Tutoring jest dla nauczyciela:
- możliwością zdobycia wiedzy, zestawu narzędzi oraz praktycznych umiejętności do pracy metodą tutoringu,
- szansą na rozpoznanie potencjału i mocnych stron uczniów,
- możliwością udzielania uczniom skutecznego wsparcia w procesie wyznaczania i realizowania celów,
- sposobem zwiększenia satysfakcji z pracy i tym samym uniknięcia wypalenia zawodowego,
- drogą budowania autorytetu nauczyciela,
- szansą na nowe, odświeżające spojrzenie na edukację oraz relację nauczyciel – uczeń,
- bazą ciągłego rozwoju zawodowego poprzez udział w grupowych i indywidulanych spotkaniach superwizyjnych doskonalących tutorów.
ITS
Instytut Tutoringu Szkolnego to niepubliczna placówka badawczo-rozwojowa i szkoleniowa, która jako placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej jest realizatorem projektu pt. Wychować człowieka mądrego.
Instytut równolegle do działań w przewidzianych w projekcie prowadzi swoje działania statutowe, które śledzić można m.in za pośrednictwem strony tutoring.org.pl.
Celem działalności Instytutu jest badanie, monitorowanie, rozwijanie oraz upowszechnianie metody indywidualizacji procesu nauki i wychowania określanej jako „tutoring szkolny”. Instytut promuje i upowszechnia myśli i praktyki pedagogiczne Janusza Korczaka i Janusza Tarnowskiego będących podstawą pracy tutora szkolnego.
Swoje cele Instytut realizuje podejmując następujące działania:
- Pomoc w przygotowaniu i wdrożeniu tutoringu wychowawczo – rozwojowego do szkół wszystkich typów i poziomów,
- Prowadzenie szkoleń tutorskich w zakresie tutoringu wychowawczo – rozwojowego, dydaktycznego i artystycznego,
- Prowadzenie doradztwa i superwizji tutorskich,
- Ewaluacja wyników prowadzonych innowacji,
- Badania nad rozwojem i skutecznością tutoringu w polskich szkołach,
- Usługi w zakresie tutoringu dla uczniów w ramach zajęć pozaszkolnych i domowych.
Instytut to placówka Towarzystwa Edukacji Otwartej, która kontynuuje dotychczasową (realizowaną od roku 2008) działalność Towarzystwa na polu upowszechniania, badania i rozwoju tutoringu w oświacie.